lagi-lagi cupcake

Seri Kandi Tanah Jauhar
0
SALAM SEJAHTERA... Alhamdulillah, laris betul sotong masak kari saya hari ni walaupun En Hubby kata dia nak makan sotong masak kicap. Ceh, mana aci.. asyik nak ikut selera dia jer, sesekali kenalah ikut selera saya pulak, betul tak.
Hidup ini simple, di rumah saya tak perlu nak memasak yang remeh temeh, kalau sekali sekala tu bolehlah, biasanya masakan di hari minggu yang cuma cuti Sabtu dan Ahad, cik abang saya memang tak cerewet. Almaklumlah, begitu memahami situasi sang isteri yang nak buat macam-macam kerja termasuklah membaking dan meng'update' blog.. hehe.
Menu tengahari tadi merupakan ulang siar menu semalam.. hehe, kecuali ganti ngan sotong masak kari yang mengancam diet saya

Sotong masak kari style saya ni senang jer.. nak resepi ker... ishhh! Tak payahlah, pasal resepi saya ni pakai campak baling jer, tak tahulah dapat ilham kat mana.
Cuma tumis rempah-ratus sekawan tu termasuklah kayu manis, pas tu campakkan 3, 4 ulas bawang putih yang diketuk. Masukkan selabu bawang besar yang dibelah dua dan dihiris melintang. Letaklah juga serai yang diketuk dan 1/2 inci halia dihiris nipis. Jangan lupa masukkan daun kari, kalau takde pun takpe, nak lagi best, potong 5, 6 biji cili padi yang dihiris kasar. Kemudian masukkan sotong, tak payah letak air dulu pasal sotong ni akan mengeluarkan airnya. Letakkan sesudu kecil serbuk kunyit dan sesudu besar rempah kari ikan. Gaul rata, masukkan suku cawan santan pekat. Kalau pekat sangat, tambahkan sedikit air. Kalau suka boleh masukkan tomato yang dibelah empat. Bila agak mendidih tu, tutupkan api. Senangkan, macam resepi orang bujang.. hehe.
Lepas makan tengahari tu, teringin sangat nak mem'baking' maka terhasillah dua jenis cupcake iaitu Choc Cheese Muffin dan Hawflakes Muffin. Jangan tak percaya... Hawflakes Muffin tu resepi ciptaan saya tau. Choc Cheese tu resepi asalnya dari Hani-Ringgo (Jepun) tapi saya lupa saya kutip resepi tu dari mana sama ada dari rumah Cik Mat ataupun Myresepi.
Nanti saya akan update pada tajuk akan datang resepi Hawflakes Muffin tu ya.. macam tak sempat jer nak update sekarang.. hehe
hawflakes muffin yang masam-masam manis

choc cheese muffin, saya guna coklat putih sebab tu tak nampak coklat, saja nak menghabiskan balance coklat putih dalam esbox.
Tags

Post a Comment

0Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!