UDANG LEMAK CILI PADI

Seri Kandi Tanah Jauhar
2
ASSALAMUALAIKUM wbt



ADA yang panggil lemak cili padi, ada juga yang panggil lemak cili api tapi rasanya tetap sama. Ini merupakan lauk kegemaran saya sejak dolu-dolu lagi walaupun saya anak jati Johor tapi masakan orang Negeri Sembilan ni cukup dekat di hati saya. Ini kerana ibu saya merupakan surirumah yang suka mencuba pelbagai jenis masakan dari pelbagai negeri. Apa saja yang dimasak cara begini alamat memang boleh menaikkan bukan saja selera tetapi perut.. hahaha.

Udang Lemak Cili Padi ni walaupun suami tak berapa gemar tapi saya tetap memasaknya dan memaksa dia makan.. hehe. Ialah, takkan kita je yang nak ikut selera dia, ye tak. Dia pun tak kisah asalkan ada lauk sampingan lain.

Jom layan lemak cili padi saya style saya..

Masak sikit je untuk tiga beranak makan..

Bahannya:
Semestinya udang sederhana besar dalam 250 gm@ 20 ekor
1 labu bawang besar*
2 ulas bawang putih*
15 biji cili padi* (tak mo pedas sangat.. terbakar perut.. hehe)
1/2" halia*
1/2" kunyit hidup*
(tumbuk halus semua bahan bertanda*)
1 batang serai dititik
3 helai daun limau purut
2 cawan santan cair
1 senduk santan pekat (saya guna santan kotak)
1/2 sudu garam
sedikit serbuk perasa
2 keping asam gelugor

Caranya:
1. Bersihkan udang, ketepikan.
2. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat, asam gelugor dan daun limau purut ke dalam periuk, panaskan hingga mendidih dan kacau selalu.
3. Apabila mendidih, masukkan udang. Kacau sentiasa sehingga udang kemerahan, masukkan asam gelugor. Kacau lagi.
4. Masukkan santan pekat dan daun limau purut, biarkan mendidih, kacau sentiasa dan boleh dihidangkan.
Tags

Post a Comment

2Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. sedapnya...laponya..lambat pulak nak tunggu makan kenduri ni..hehe

    ReplyDelete
  2. Kalo org nogori, gulai lomak cili api guno 2 bahan jor.... tumbuk cili api n kunyit hidup...x yah campur bwg apo pun...Kalo gulai ikan, tambah asam koping Kalo gulai ayam/daging bubuh sorai...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!