SALAM RAMADHAN DAN KISAH MALAM SEMALAM

Seri Kandi Tanah Jauhar
10
ASSALAMUALAIKUM...


SEMOGA amalan kita di bulan yang mulia ini diberikan ganjaran yang setimpal oleh Allah SWT dan semoga di penghujungnya nanti kita akan beroleh kemenangan sebulan Ramadhan. Saya gantungkan kad pemberian dari Tun Telani di sini. Ada sesiapa lagi nak beri kad ;-))))

Kad comel pemberian Tun Telani, maceh Tun

Ya Allah
Jadikan permulaan hari ini dengan penuh kebaikan
Pertengahannya membawa kejayaan
dan bahagian akhirnya suatu keberuntungan...

Ya Allah
Jadikan awalnya rahmat
Pertengahannya nikmat
dan penghujungnya penuh berkat

KISAH MALAM SEMALAM

Kami tidur awal semalam. Biasanya di malam Sabtu yang esoknya tak ada siapa nak pergi kerja dan pergi sekolah, pukul 1 pagi pun belum tentu kami tidur, semua sibuk dengan hal sendiri. Ada yang tengok bola, tengok cerita gaduh-gaduh (tamil), tengok cerita nangis-nangis (hindustan), tengok cerita tembak-tembak (orang putih), kadang-kadang tengok cerita Melayu juga yang papar banyak sangat masalah keruntuhan institusi keluarga hari ini.

Sedang enak melayan mimpi, rasa baru tidur tak sampai setengah jam, saya terdengar hujung-hujung alarm handphone berbunyi. Alamak, kenapa macam cepat jer alarm dah berbunyi, dah nak kena bangun sahur. (Saya set alarm jam 4 pagi sebab belum masak nasi dan potong daging - nak masak daging kicap ;-))) Errr.. saya tak pasti sebenarnya, bunyi macam ringtone nokia pun ada (maknanya ada panggilan masuk), tak macam bunyi alarm. Bunyi telefon mati, saya nak sambung tidur tiba-tiba telefon rumah berbunyi. ER cuit-cuit saya. Saya capai handphone, ada satu missed call dari Cik Embun dan satu mesej dari seorang kawan ucap Selamat Berpuasa. Dalam mamai-mamai saya telefon Cik Embun, jam menunjukkan 11.11pm, macam mustahak aje sebab selalunya Cik Embun hantar mesej aje.

"De, kau kat mana? Kat rumah??? Kau boleh tolong aku tak? Bla.. bla.. bla..." Cik Embun minta saya tolong ambilkan kawannya yang dalam masalah yang berat yang (berapa kali yang daa) berada di kawasan taman rumah saya dan bawa balik ke rumah sementara dia datang ambil kawannya tu. Saya tengok jam, dah malam benar, suasana sunyi di luar.

Saya serba salah, macammana ya saya nak tolong orang yang saya tak kenal, nak pergi ambil dekat bus stop yang saya baru cerita dalam entry terbaru dan bawa balik rumah. Saya memang tak kenal langsung orangnya, dibuatnya yang saya jumpa tu 'bukan orang' macammana. ER pula macam tak menyokong. Takut gitu nak campur hal rumah tangga orang. Err.. nak pergi tak.. nak pergi tak... Saya telefon semula Cik Embun.

"De, kalau kau tak nak ambil dia bawa balik rumah kau, kau tolong tunggukan dia kat bus stop tu. Tolonglah, dia kata sunyi sangat kawasan tu, dia dengan anak-anak dia kecik-kecik."

Hati saya jadi belas, saya nekad keluar. Saya suruh ER tunggu rumah. Sarung tudung lebih kurang, capai wallet dan handphone, kunci rumah, kunci kereta, buka pintu, sarung kasut, buka pagar, masuk kereta, 'gostan' bila sampai keluar pagar terus perut saya memulas-mulas. Haiiiiiii, masa inilah dia nak buat hal dari tadi elok jer. Sabar perut, sabar. Saya tutup pagar cepat-cepat, dalam keadaan perut yang adoi sakit yang amat, dahi saya dah berpeluh-peluh rasa nak demam. Sabar ajelahhh.. saya terus tuju ke bus stop yang sunyi sepi tu. Di seberang jalan sana  ada dua tiga kereta dan lori yang masuk. Tengok bus stop tak ada orang. Ish! Cik Embun ni biar betul, bus stop mana? Dahlah aku tetiba sakit perut.

Tiba-tiba saya nampak seorang perempuan bertubuh kurus dan mendukung seorang bayi di belakang bus stop. Dia terus keluar bila nampak saya dan sepertinya Cik Embun ada memberi clue jenis kereta yang akan menjemputnya. Saya buka cermin tingkap, saya sebut nama dia. Dia angguk, saya ajak masuk kereta. Tak boleh nak tanya banyak-banyak sangat sebab saya menumpukan pada perut saya yang sakit, hehe. Terus bawa balik ke rumah. Baby tu comel sangat okey, walaupun mula tu saya takut juga baby tu tukar jadi batu nisan tapi sebab sakit perut tu lebih kuat dari rasa takut saya bawa balik ke rumah ;p.

Malam itu juga Cik Embun dan Angah datang ambil dia. Saya masih tertanya-tanya apa yang berlaku tapi nanti lainkalilah ya saya tanya dengan Cik Embun. 

Akhir kalam, selamat meneruskan ibadah puasa kepada pembaca blog Alam Sari.

Wassalam.

P/S Hikmah dari kedatangan kawan Cik Embun tu, saya sempat juga masak nasi dan hiris daging untuk lauk bersahur. Jadi pagi tadi tak adalah kelam kabut sebab semua dah 'standby', Alhamdulillah.

Post a Comment

10Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. walaupun dalam keadaan tak selesa berjaya juga membantu orang dlm kesusahan.. ;)
    dan disebalik kejadian tu.. syukur dapat bersahur dengan tenang tanpa kelam-kabut kan.. ;)

    psstt: singgah dari blog kakzakie.

    ReplyDelete
  2. macam suspen pun ader gak citer akak nie..hope dengan bantuan akak tu boleh membantu dia

    ReplyDelete
  3. Salam Ramadhan buat semua di sana..Apa lauk buka nanti?

    ReplyDelete
  4. salamramadhan gak wat yus sekeluarga ye!

    ReplyDelete
  5. Masuk 1 ramadhan dah berlipatganda pahala dilakukan. Syukurlah Yus dapat membantu...

    ReplyDelete
  6. selamat berpuasa sari.. menu apa hr ni utk berbuka..

    ReplyDelete
  7. selamat menjalani ibdah puasa ye sari!

    ReplyDelete
  8. as-salam
    buat org suspen aje kak...ingatkan apa yg telah terjadi...selamat menyambut bulan ramadhan untuk akak sekeluarga...

    ReplyDelete
  9. Salam Ramadhan al mubarak, kak sari, ampun dan maaf dipinta atas salah dan silap.

    ReplyDelete
  10. Salam Ramadhan buat Kak Sari sekeluarga.. :)

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!