MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Sunday, August 9, 2015

RESEPI PUDING KASTARD BERKUAH YANG SEDAP

Assalamualaikum...
 
MASIH tak jemu mengadap bermangkuk-mangkuk puding kastard berkuah sepanjang musim raya ini. Kalau tengok di mana-mana pun ramai yang menjadikannya dessert pilihan sempena majlis rumah terbuka dan sebagainyakan. Rasanya untuk bulan ni jer dah berapa kali Sk buat Puding Kastard ni. Kali ini Sk sengaja buat lebih sebab ada permintaan lebih.. huwa huwa huwa. Ialah, yang di rumah ni pun dah makan banyak, jadi kalau nak bagi orang kenalah gandakan berganda-ganda-ganda.. hahaha.  Dan sajalah ubah sedikit resepinya dengan menambah susu ke dalam adunan kastard menyebabkan rasanya lebih lemak menikam.. hahaha...  memang teramatlah sedapnyaaaa!
 

Meh Sk kongsikan di sini pula. Walaupun Sk tahu, ramai yang dah pandai buat puding ni, tapi nak jugaklah bubuh lagi. Dah lama beno dok tenung resepi tart nenas sedap tu kan, mehlah kita cuci mata dengan yang ni pula.. yok.. yok! Kalau nak makan banyak, boleh gandakan sukatannya ya.
 
Resepi Puding Kastard Berkuah

Bahan-bahan :
1 cawan tepung kastard
1 cawan susu cair
4 cawan air
5 sb gula pasir
Secubit garam

Masukkan semua bahan dalam kuali mungkum, kacau rata-rata sehingga tepung tidak berketul adn gula agak larut..  barulah letak atas api sederhana.

Pukul guna hand whisk sehingga pekat.

Bila adunan dah mula pekat kecilkan api. Pukul terus sehingga adunan betul-betul pekat, berkilat dan meletup-letup.. plup plup gitu.

Tutup api dan masukkan ke dalam acuan yang comel-comel.
 
Bila dah sejuk, simpan dalam peti sejuk.
 
Susu Untuk Puding biasanya Sk siapkan lebih awal.. contoh.. kalau esok nak makan, malam sebelumnya dah buat atau buat pagi-pagi.. gituuu.. supaya bila puding dah siap untuk dimakan, susu pun dah sejuk. Ada orang letak ais untuk sejukkan susu tapi pada Sk kalau buat macam tu nanti rasa susu kita akan berubah sebab dah bercampur dengan ais yang mencair.
 
Nak sediakan susu senang jer.
 
2 tin susu cair
2 tin air (guna tin sama untuk menyukat)
6 - 8 sudu besar gula pasir
 
Panaskan dengan api sederhana dalam periuk yang tinggi sehingga mendidih. Tutup api. Biarkan sejuk pada suhu bilik. Kemudian masukkan dalam botol dan simpan dalam peti sejuk.
 
Hidangkan Puding Kastard bersama Susu dan Buah-buahan Koktel dalam tin.
 
Tips untuk lebih sedap : Cedok buah-buahan koktel bersama jusnya sekali ketika menghidang.

4 comments:

  1. SEDAPNYA, TIME RAJIN BLH BUAT NI..")

    ReplyDelete
  2. Huwaaaa.......berjanggut nak jengok sini. Tablet kakpb dah jauh kesempadan agaknya:-) eh....lama tak buat puding, mcm nak juga minggu ni:-)

    ReplyDelete
  3. Kakak baru buat ni SK sebab baki buat triffle anak dara kecik kakak.

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

AKHIRNYA IKEA TEBRAU DIBUKA

Assalamualaikum... YEAY!!  Akhirnya setelah sekian lama menunggu, Ikea Tebrau kini dibuka di Johor Bahru.  Setelah bertahun-tahun beran...