TENGGEK AYAM PUNYA CERITA

Seri Kandi Tanah Jauhar
0

JIKA anda bermain 'Farmville' iaitu satu permainan yang terdapat di dalam facebook, pasti anda tahu minggu ini 'Farmville' seperti biasa menawarkan siri 'limited edition' iaitu decoration dan bangunan berkonsepkan sarkis dan fun fair.
MMM... nampaknya tak terbeli jugak lah villa 1Juta coins tu walaupun saya dah layak untuk membeli kerana coins tak pernah cukup, ada saja yang nak ditambah untuk mencantikkan farm. Sebab itulah, saya pelik betul kerana ada seorang jiran farmville 'mat saleh' saya yang dah sampai level 70, yang dengarnya level terakhir dalam farmville tapi yang ada di kebunnya cuma deretan pokok peas dan beberapa biji hay bale. Langsung tiada pokok, binatang, rumah dan sebagainya. Tak tahu apa kepuasan yang dia dapat selain kini dah sampai level tertinggi dalam farmville.
Sebenarnya saya bukan nak membebel pasal farmville ni, tapi aneka bentuk decoration fun fair dan bangunan khemah sarkis ni mengingatkan saya tentang pengalaman menonton sarkis dari sebuah pertunjukan yang agak terkenal juga, iaitu London Circus.
Sepanjang beberapa kali London Sarkis membuat persembahan di Johor Bahru, saya mendapat tiga kali tiket menonton secara percuma iaitu sekali di Extra, Taman Suria, Johor Bahru (kini Giant) dan dua kali di Danga Bay.
Jemputan yang pertama masa tu anak saya kecil lagi, masih duduk dalam stroller, kami dapat tiket VIP, jadi dapatlah duduk depan sekali di atas kerusi rotan beralas kusyen macam zaman 80-an dulu. Tapi, okeylah, depan sekali, free plak tu.
Kali kedua, anak saya dah pandai berjalan. Kali ni tak dapat kerusi VIP, tapi takper, yang penting free.. haha.
Masa saya pergi menonton yang pertama ibu saya tanya, duduk kerusi macam mana? Saya cakaplah kerusi rotan yang ada kusyen boleh angkat-angkat tu. Sekejap duduk melungsur, kena betul-betulkan kusyen bagi tegak-tegak, pas tu melungsur balik.
Ibu cakap, untunglah dapat kerusi macam tu, zaman ibu dulu duduk kat bangku tenggek ayam. Peliknya.. camana rupa bangku tenggek ayam tu... Ibu cakap, bangku panjang, dibuat dari papan, macam bangku kat kantin sekolah. Oh, saya cuba membayangkan bangku di kantin sekolah lama saya.
Jadi apabila menonton kali kedua tu, kami di arahkan masuk ikut pintu tengah, mungkin belakang kot. Agak kecewa sikit sebab kali ni tak dapat tempat VIP. Kami duduk bersama-sama penonton yang membeli tiket.
Aha... rupanya inilah rupanya bangku tenggek ayam. Ia merupakan sekeping papan yang disusun berderet panjang dan bertangga. Anda akan berjalan di atas papan yang juga disusun berderet dan labuhkan saja punggung anda pada papan yang saya harap teguh sepanjang persembahan berlangsung. Awas, bahagian bawah papan yang anda duduk tiada apa-apa dan anda boleh melihat tapak khemah sarkis lebih kurang 2 hingga 3 meter tingginya.
Nak dijadikan cerita, duduk sebaris dengan kami ialah sebuah keluarga yang terdiri daripada sepasang suami isteri dan anak-anaknya yang mungkin masih sekolah rendah. Mereka turut membawa seorang makcik yang tidaklah begitu tua, mungkin ibu kepada salah seorang suami isteri tersebut.
Sedang asyik menonton tiba-tiba saya terdengar si isteri memberitahu suaminya, sandal ibu mereka jatuh ke bawah. Mmm.. nasib baik saya pakai kasut masa tu, jadi agak kejaplah kasut tu di kaki.
Si suami minta tunggu sekejap. Tak lama kemudian saya nampak dia bangun menuju ke ruamg keluar. Bukan nak kepoh.. tapi apabila ada orang lalu lalang di lantai papan tu memang kita boleh rasa. Orang sebelah bergerak pun boleh rasa. Jadi apabila si suami naik dan memegang sebelah sandal di tangannya saya turut memandang. Si suami menyerahkan sandal itu kepada isterinya.
Walaupun suasana agak riuh dengan bunyi muzik yang kuat dari persembahan, tapi kerana jarak kami yang tak berapa jauh, saya dapat mendengar si isteri berkata lebih kurang begini bunyinya," Lah, bang.. ni bukan selipar mak.." Dan inilah jawapan si suami. " Manalah abang tau... banyak lagi selipar kat bawah tu.."
Hahaha.. rasa macam nak ketawa kuat-kuat tapi saya cuma menutup mulut menahan ketawa dari pecah.. saya buat-buat memberi tumpuan pada persembahan di hadapan cuma yang saya ingat si suami mengajak isterinya sama-sama turun mencari sandal mak mereka.. mmm, rupanya ramai yang pulang kaki ayam gara-gara bangku tenggek ayam tu.. wooo, sakit lor pinggang saya duk kat bangku tenggek ayam tu..
Tags

Post a Comment

0Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!