ketagihan cupcake dan cistat

Seri Kandi Tanah Jauhar
0
NAMPAKNYA akibat dari ketagihan mem'baking', berat badan saya telah naik hampir 3kg. Perghhhhhhh! Nak salahkan siapa.. diri sendiri jugak, semua resepi nak dicuba dan dirasa, padan muka.
Kadang-kadang rasa nak membaking tu datang tiba-tiba. Pantang lalu sebelah En Zanussi, mulalah datang idea mencanak-canak. Apalagi kalau bahan guna habisnya pun belum habis, memang pakai capai jerlah.
Berikut adalah sedikit sesi fotografi yang dibuat setiap kali siap aktiviti membesarkan pinggang dan pinggul.
Di bawah ini ialah Carrot Cupcake, resepinya dapat dari Myresepi. Sedap, bagi sesiapa yang suka makan sayurlah. Saya bagi sikit kat Along Dewi masa pergi ke Melaka.

Yang ni pulak, vanila cupcake asalnya. Saya dapat resepi dari majalah Rasa. Tapi bila saya dah mula memasukkan bahan dalam mangkuk mixer tu, saya rasa beratnya macam tak seimbang pulak. Jadi saya tambahkan sedikit minyak jagung. Dah masuk dalam paper cup, tiba-tiba rasa nak tuang sunquick pulak, tapi bila dah masak tu, memang sedap, rasa oren sunquick yang sebenar.. dushhh!!!

Semua cupcake tu dah agak-agak dalam seminggu dua saya buat. Tapi masa tu betul-betul tak sempat nak update.
Pasal cistat tu, sebenarnya saya dah berjanji dengan adik nak buat cistat semalam. Tapi masa pergi Giant kelmarin, kononnya nak cari loyang muffin yang comel-comel untuk acuan cistat, tapi takde pulak yang murah. Sengaja tak beli acuan sebenar kat C Siang, takde bajetlah.. hihi. Jadi saya cakap dengan adik, tak jadi buat.
Tapi masa pergi dapur lepas makan tengahari tu, terpandanglah loyang muffin yang belum disimpan lagi, lalu terfikir nak habiskan balance buah peach dalam peti ais, lalu terhasillah peach cheese tart. Saja lepas-lepas gian, saya buat separu adunan jer.

Dah tu sementara tunggu bakar kulitnya tu lama sangat, saya pun buat yang kecil-kecil kat loyang yang comel tu, dapatlah sikit blueberry cheese tart.

MMM... rajin tak rajin sangatlah, sebenarnya sebelum tu baru buat Kek Puding Caramel, pun dapat resepi dari MYresepi cuma untuk adunan puding tu saya letakkan perisa coffee, sedap.. Yaya sangatttt suka.

Tengahari semalam pun masak simple jer.. jadi taklah penat sangat, yang penting kepuasan membaking tu.. dan lemak yang terhasil bila menikmatinya...ahakz!
Lauk tengahari semalam,sambal udang, sayur kubis goreng dan mr papadom.
Tags

Post a Comment

0Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!