bila ikan mayong dimasak asam pedas

Seri Kandi Tanah Jauhar
0
SALAM SEJAHTERA... hari ini dalam sejarah. SETELAH lebih 10 tahun berumahtangga, buat pertama kalinya tengahari ini.. dah petang sebenarnya.. saya menghidangkan Asam Pedas Ikan Mayong.




Bukan tak nak memasak menu ini, tetapi almaklum tekak sang suami yang begitu cerewet untuk menerima ikan mayong dan di sebelah-sebelah utara memang jarang sekali ada peminat asam pedas ikan mayong kerana seperti yang sedia maklum orang utara lebih senang menikmati kari... kari dan kari.

Jadinya begitulah yang terjadi kepada saya, kalau tak kari ayam, daging.. ayam, daging.. sekali sekala ikan bawal, ikan merah. Kalau tak pun, sambal tumis udang, sotong, udang, sotong.. sampai kadang dah tak lalu nak makan sebab dah kerap sangat masak benda yang sama.

Tapi nasib baik encik suami sukakan masakan Cina dan Siam, dan memang selalu masak style yang begini. Jadi kerana masakan saya yang agak luar biasa hari ni, lalu teringinlah saya untuk menempeknya di sini, hehe..

Ada juga sebenarnya saya masak 'asam pedas tetel melaka style', haaa. yang tu memang dia cukup suka, malah jadi kegemaran kami sekeluarga. Eh, dah lama pulak rasanya tak masak asam pedas tetel ni.

Alkisah ikan mayong yang lebih kurang beratnya 1200gm tu telah disiang dengan sempurna oleh makcik penjual ikan di Pasar Malam Rabu berhampiran rumah saya tu atas pemintaan saya. Pagi-pagi tadi saya dah biarkan ia terdampar di tepi singki supaya bila selesai urusan saya maka tidak perlu mengambil masa lama untuk meng'asam garam'kannya.

Dengan bakat memasak asam pedas semulajadi, maklumlah anak Johor Jati.. (malu seh kalau ngaku orang Johor tak tahu masak asam pedas), di tekak saya ni memang sungguhlah lazatnya... Encik suami pun siap bertambah-tambah makannya, mujurlah ada ikan mabong (orang Johor panggil kembung) goreng dan tauhu goreng juga cicah kicap cili padi.. sebab memang dah tekak cerewet tak boleh dipaksa, dia cuma makan suku bahagian je dari sekeping ikan mayong.

Nasib baik adik saya rajin datang menolong membawa balik periuk asam pedas saya berserta isi-isinya sekali, Alhamdulillah... syukur. Jadi moralnya di sini wahai Puan Sari@ Puan Seri.. hik2, tak payahlah susah-susah lain kali nak masak asam pedas ikan mayong lagi. Memang kompom tak laku di mata encik suami.. apapun terima kasih kepada beliau yang sudi membelikan ikan mayong untuk anak, isteri dan berkongsi rezeki dengan ibu mertuamu sekali..
Tags

Post a Comment

0Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!