MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, October 19, 2015

MEE CELUP MUDAH TAPI SEDAP

Assalamualaikum...
 
BAGI sesiapa yang mengikuti Sk di blog ini, tentu sedia maklum kecintaan Sk terhadap semua jenis makanan berbentuk mee. Aik! Bukan Sk cinta semua makanan ke? Mee.. nasi.. lempeng.. semua belasah.. heheheh. Ialah, Sk mengaku tu.. hihi. Mee Celup ni adalah antara makanan yang menjadi kesukaan keluarga Sk baik Sk sendiri, ER malah Iman pun sangat menyukai masakan yang berasal dari sempadan Thai dan Kelantan ini. Bagi yang tak pernah menikmati mee celup dan menganggapnya sama macam mee soto (Johor), bihun sup (utara), mee calong (Pahang) atau menganggapnya sama macam mee sup biasa tu.. anda silap sama sekali. Ketahuilah bahawa mee celup ini rasanya lain dari yang lain.
 
Memandangkan ramai warga Kelantan yang bermastautin di negeri Johor Darul Ta'zim ni maka bukanlah sesuatu yang sukar untuk mendapatkan makanan asal Kelantan di sini. Cuma untuk mendapatkan mee celup yang asli tu yang sukar. Biasanya kalau teringin sangat nak makan mee celup, Sk akan pergi ke Restoran Sayang Impian di Taman Impian Emas. Ada kawan fb yang beritahu, mee celup yang sedap boleh didapati di Majidee tapi sampai sekarang Sk cari tak jumpa. Baru-baru ini, Sk jumpa mee celup yang paling sedap Sk rasa di Johor Bahru ini, di restoran nasi kukus yang terletak di Jalan Padi Emas, Bandar Baru Uda. Cuma masa tu malam dan kurang cahaya.. jadi Sk tak dapat ambil gambar mee celup yang sedap tu.
 
Pernah, kerana nak sangat makan mee celup yang ori, kami cari sampai ke Kelantan. Ya.. semata-mata nak makan mee celup.. hahaha. Itulah kegilaan kami. Padahal bukan ada saudara-mara pun di sana. Tentu ramai sedia maklum, Sk anak jati Johor manakala ER sendiri berasal dari Kedah. Jadi, macammana kami boleh suka sangat makan mee celup? Sampai sanggup pergi ke Kelantan.. Ya.. sebab kesedapan mee celup ni lain dari yang lain. Ada yang cakap, alaaa.. sama je lebih kurang macam bakso. No no no... tak sama ya.. lain sangat.
 
Jumaat lepas, pagi-pagi Sk dah buat nasi goreng, kemudian masak kari daging untuk makan petang. Memang biasanya Jumaat kami makan tengahari dalam pukul 3. Jadi, Sk plan, malam tu boleh panaskan je kari daging  dan buat roti jala untuk makan malam. Petang tu, Sk teman ER gunting rambut dan uruskan sedikit urusan bank. Lepas tu, ER kata, malam dia tak mo dah makan nasi. Sk kata, SK dah plan nak buat roti jala. Eh, dia kata teringin nak makan kuey teow sup pulak. Apa-apalah.. i followwwww... kata Sk.
 
Dalam perjalanan balik, kami pun singgah ke Maslee. ER suruh Sk ambil 'meatball', lepas tu Sk ternampak daging tetel macam elok je dekat bahagian daging tu, Sk pilihlah tiga empat potong dan ambil sawi sebungkus, kuey teow sebungkus. Habis bayar, macam biasa mesti nak singgah beli dvd.. huhu.. lepas tu baru balik. Tetiba sahaja ER bersuara, kalau buat mee... meee... apa tu... mee... urmmmm.. ala.. mee tu.. sedap jugakkan?
 
"Bakso?" Teka Sk.
 
"Bukan... alaa... mee tu... yang kita makan dekat Munduk tu..."
 
"Mee Celup???"
 
"Haaaa..... mee celupppp." (Dia ni biar betik.. tak pernah umur masak mee celup.. tetiba nak masak.. pandai ke.. huhu)
 
"Sedap jugakkan mee celup" Tertelan-telan ailio Sk dibuatnya. Tak boleh jadi ni. Kena terima cabaran ni... hihihi.
 
Mengingatkan kembali rasa mee celup dan asas masakan sup siam, Sk memang tak terfikir nak google dah. Terasa nak mencabar keupayaan sendiri. Sampai rumah terus singsing lengan baju. Capai periuk dan terus didihkan air dalam setengah periuk. Oh, ya.. periuk yang Sk gunakan adalah 'inner' periuk nasi elektrik yang dah tak digunakan.. jadi anda boleh agaklah ya banyak air tu.. nanti Sk bagi resepi. Aaaa... nak ke resepi Sk ni? Resepi Sk ni tak bertumis ya, langsung tak gunakan minyak, memang semuanya Sk lebur dalam periuk tapi rasanya mabeles (sendiri angkat bakul nampak). Cuma sedikit terkilan sebab kalau ER bagitahu awal nak makan mee celup, bolehlah beli kangkung dan daun ketumbar. Walaupun kurang bahan, Alhamdulillah, hasilnya tidak mengecewakan.
 
 
 
Mee Celup Mudah Tapi Sedap
 
Bahan-bahan/ Cara-cara :
 
300 gm Daging Tetel
dan 1 1/2"  halia dihiris
(Direbus dalam setengah periuk air sehingga empuk)
Nota : Buang buih hitam yang terhasil semasa merebus
 
Sementara merebus daging tetel
gorengkan  secawan kacang tanah tanpa minyak sehingga agak garing
sejukkan seketika dan tumbuk/ kisar kasar
 
Apabila daging tetel telah empuk, masukkan
7 ulas bawang putih (dipecah-pecahkan)
satu bungkus sup bunjut 
dan 'meatball' (suka hatilah nak berapa banyak)
biarkan supnya terus mendidih-didih
perlahankan api
kemudian masukkan
batang sawi (jika guna sawi)
1/2 cawan sos/ stok ikan
dan 1/2 cawan jus limau nipis
1 kiub pati lembu
dan garam jika perlu
serta 1/2 sk gula.
Akhir sekali masukkan daun sawi.
 
Cadangan Hidangan :
 
Kuey Teow/ Bihun (lembutkan)/ Mee Kuning
Kangkung/ Sawi
(celup seketika ke dalam air panas dan masukkan dalam mangkuk hidangan)
Sk guna kuey teow jadi Sk tak celup air panas
 
Bahan sampingan yang wajib ada :
 
Kacang tanah kisar/ tumbuk
Chili Flakes
(Kalau tak ada dua bahan ini anda tak akan dapat rasa mee celup sebenar)
Cili Hijau Jeruk
 
Bahan lain :
jeruk lobak cincang
bawang putih goreng cincang
(Sk tak ada ni.. tapi rasa tak lari)
 
Kuah sup mestilah dituang panas-panas ke dalam mangkuk mee bersama isinya
Hidangkan bersama chili flakes dan kacang tanah kisar
lagi banyak kacang tanah kisar tu lagi sedap tauuu
Perahkan limau nipis semasa menghidang
Nak lagi 'kick' makan dengan cili hijau jeruk
 
p/s : Rupanya hari yang sama ni jugak.. Kak Azlita Masam Manis pun buat mee celuplahh
hehehehe
 
p/s ada yang tak kenal sos ikan tu.. ni haaa gambarnya kat bawah ya
 
p/s Sk tak kuasa perah limau nipis. Sk memang sentiasa ada bekalan jus limau nipis yang dibeli dari kedai runcit dalam botol.
 
Sos / Stok Ikan (google image)

Jus Limau Nipis (google image)
 
 
 
 
 

3 comments:

  1. Oh...kakak pernah buat lagi SK
    Tapi betul kalau ke T'ganu selalu juga kakak order ini sebab dekat dgn UNISZA ada yg jual
    Kat Impian Emas ada ye... nanti ada masa kakak terjah.

    ReplyDelete
  2. emmmm... sedap kan.. nanti nak buat lagi, hari tu tak cukup tak puas makan

    ReplyDelete
  3. ms study lat kelantan selalu jugak akk order kuey tiau celup..mmg sedap, ranggup bila gigip lobak asin..

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

SALAM RAMADHAN & SELAMAT BERPUASA

Assalamualaikum... ALHAMDULILLAH... Dapat lagi bertemu Ramadhan kali ini. Ramadhan yang penuh keberkatan dan kemuliaan. Ramadhan ...